پرسشنامه بررسی مولفه های مدیریت دانش در سازمان و اثر سبک رهبری بر اقدامات آن

پرسشنامه بررسی مولفه های مدیریت دانش در سازمان و اثر سبک رهبری بر اقدامات آن

پرسشنامه چند عاملی رهبری
پرسشنامه چند عاملی رهبری MLQ
پرسشنامه مدیریت دانش
پرسشنامه استاندارد مدیریت دانش
دانلود پرسشنامه مدیریت دانش
پرسشنامه سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش
پرسشنامه مولفه های مدیریت دانش
پرسشنامه رابطه مدیریت دانش و سبک رهبری

رفتن به سایت اصلی

دانلود پرسشنامه پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه

پرسشنامه بررسی مولفه های مدیریت دانش در سازمان و اثر سبک رهبری بر اقدامات آن

 

 

 

 

 

چکیده:

در عصری که اقتصادش بر چرخ دانش می گردد، دانش به عنوان یک فاکتور حیاتی در حفظ مزیت رقابتی پایدار در سازمان ها محسوب می شود. امروزه هنر مدیریت در سازمان ها در حال تبدیل شدن به هنر «مدیریت دانش» است و رهبری یعنی فراهم کردن شرایط مناسب برای تولید دانسته های ارزشمند از طریق تفکر نیروی انسانی و به انجام رسانیدن این کار به طریقی که افراد را به مسئولیت پذیری شخصی ترغیب کند. عامل رهبری نقش کلیدی در پیاده سازی موفق مدیریت دانش در سازمان ها ایفا می کند، لذا در این پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت دانش و سبک رهبری و همچنین تبیین سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش پرداخته شد. 

 

جامعه آماری این پژوهش را کارکنان صندوق ضمانت صادرات ایران تشکیل می دهند. تحقیق حاضر بر اساس هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت و روش از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی است. برای بررسی رابطه بین متغییرهای مکنون از تحلیل رگرسیون مبتنی بر نرم افزار spss و تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر واریانس بر اساس نرم افزار pls استفاده شد. همسو با فرضیات پژوهش، ضرایب همبستگی نشان می دهد بین سبک های رهبری تحول آفرین و تبادلی با مدیریت دانش رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و در مورد سبک رهبری عدم مداخله گر، معنی داری رابطه میان این متغییر و متغییر مدیریت دانش تأیید نگردید. در نهایت نیز سبک رهبری تبادلی به عنوان سبک رهبری توانمندساز مدیریت دانش در این سازمان شناسایی شد.

 

 

 

واژگان کلیدی:

مدیریت دانش

رهبری دانش

رهبری تحول آفرین

رهبری تبادلی

رهبری عدم مداخله گر

 

 

 

ابزار گردآوری اطلاعات

در این تحقیق جهت ارزیابی سبک های رهبری، پرسشنامه چند عاملی رهبری MLQ [1]به کار گرفته می شود ، این پرسشنامه توسط باس و آوولیو[2] (1994) تهیه شده و تا کنون چند بار ویرایش شده است که در این پژوهش از ویرایش دوم آن که در سال 2000 تهیه شده استفاده می شود. در زمینه مدیریت دانش نیز پرسشنامه محقق ساخته بر اساس متغییرهای مدل سنگ بنای مدیریت دانش مورد استفاده قرار می گیرد.

8-3 روایی و پایایی پرسشنامه

روایی و پایایی از مباحث مهمی هستند که باید در مورد هر پرسشنامه سنجیده شوند و تنها زمانی که این دو عامل در سطح مطلوب ارزیابی گردند، می توان داده های حاصل از پرسشنامه را مورد تحلیل قرار داد و نتایج حاصل از تحقیق قابل اطمینان خواهند بود. در این تحقیق نیز این عوامل مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج به شرح زیر ارائه گردید.

1-8-3 پرسشنامه رهبری چندعاملی[3] باس و آوولیو[4]

این پرسشنامه برای اولین بار در تحقیقات برنارد باس[5] در سال 1985 به کار گرفته شد. باس به فکر ابزاری بود که بتواند رهبری تحول آفرین را از سایر شیوه های رهبری تمیز دهد، تا به این وسیله بتواند تأثیر نتایج آن را در ابعاد مختلف سازمان ها از قبیل (عملکرد، بازده، فرهنگ، رضایتمندی و…) به دست آورد. بدین منظور وی در ابتدا ابعاد و شاخص های فراوانی را برای ارزیابی رهبری تحول آفرین پیشنهاد کرد و میزان اعتبار و همبستگی هر یک از شاخص ها را در تحقیقات متعددی آزمود. نتایج تحقیقات باس و دیگر محققان در مورد پرسشنامه MLQ، طیف کاملی از رهبری شامل رهبری تحول آفرین، تبادلی و عدم مداخله گر را پدید آورد. اگرچه هدف از طراحی پرسشنامه MLQ، در ابتدا بررسی الگوی رهبری تحول آفرین بود، اما به دلیل دستیابی به اعتبار و قابلیت بیشتر پرسشنامه، شاخص های رهبری تبادلی و عدم مداخله گر را نیز در پرسشنامه دخالت داد و با در هم ریختن سؤالات مربوط به هر کدام از شیوه های رهبری، تکمیل کنندگان پرسشنامه را در موقعیتی قرار داد، که آنچه را به واقعیت نزدیک تر است، علامت گذاری کنند(موغلی،1382).

1-1-8-3 پایایی (اعتماد) پرسشنامه رهبری چند عاملی

پایایی یکی از ویژگی های ضمنی ابزار اندازه گیری می باشد. پایایی به میزان ثبات و دقت واقعی ابزار اندازه گیری اشاره دارد. به عبارتی ساده تر، به دنبال این است که این ابزار در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به ما می دهد(سرمد و دیگران،1381). به طور خلاصه پایایی به دقت، اعتماد پذیری و ثبات یا تکرارپذیری نتایج آزمون اشاره می کند(مؤمنی،1386).

پرسشنامه رهبری تحول آفرین شامل 9 عامل و 36 گویه می باشد، که به بررسی شاخص های رهبری تحول آفرین، تبادلی و عدم مداخله گر می پردازد. ویرایش پرسشنامه MLQ در سال 2000 و سال ها بعد نیز توسط باس و آوولیو انجام شده است، اما به دلیل هنجاریابی پرسشنامه MLQ سال 2000 در ایران، توسط موغلی در سال 1381 در این تحقیق نیز از این پرسشنامه استفاده شده است. موغلی برای بازیابی پرسشنامه، آزمونی را در دو نوبت برای آزمودنی های یکسان اجرا کرد. نتایج بدست آمده دارای همبستگی بوده و نشان دهنده پایایی مناسب این پرسشنامه بود. و نهایتاً ضریب آلفای کرونباخ آن برابر 95% بدست آمد که از پایایی بالایی برخوردار بود. 

2-1-8-3 روایی (اعتبار) پرسشنامه رهبری چند عاملی

در بحث از اعتبار یک مفهوم، سؤال اساسی این است که آیا گویه ها همان مفهومی را می سنجند که مورد نظر ماست؟ بنابراین سنجش اعتبار به تعریف ما از مفهوم، یا به عبارتی بهتر به کاربرد گویه برای سنجش موضوع مورد بررسی بر می گردد، نه خود گویه( الرک و بی ستل ،1380). در واقع روایی تعیین می کند که ابزار تعبیه شده تا چه حد مفهوم خاص مورد نظر را اندازه می گیرد. مقصود از روایی این است که پرسشنامه، قادر به اندازه گیری آن چیزی است که برای آن طراحی شده است یا خیر (سکاران ،1380).

روایی و اعتبار این پرسشنامه بارها در خارج از ایران مورد  آزمون قرار گرفته است و نتایج مشابه در 5 قاره جهان بدست آمده است. محققان در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کانادا، اتریش، اسپانیا، هلند، لهستان، اسکاتلند و… در پروژه های تحقیقاتی خود از این ابزار استفاده کرده اند. روایی پرسشنامه MLQ در سال 1382 با استفاده از روش های دلفی، توزیع مقدماتی پرسشنامه و دریافت نظرات اصلاحی و بررسی پرسشنامه با توجه به جنبه های مختلف روایی، توسط موغلی در سال 1381 انجام شد. ترجمه و روان سازی پرسشنامه MLQ و واژه یابی مناسب با توجه به شرایط بومی، فرهنگی و اداری سازمان های ایران نیز توسط وی انجام شده و به روایی قابل قبولی رسیده است.

3-1-8-3 شاخص های مورد سنجش در پرسشنامه رهبری چند عاملی

الف)این تحقیق در پی آزمودن پنج شاخص رهبری تحول آفرین به شرح ذیل می باشد:

·        ویژگی های آرمانی

این شاخص شامل موارد زیر می باشد :

–         القای افتخار و غرور به اعضاء

–         صرف نظر از علایق فردی به خاطر مصلحت گروه

–         عمل کردن به شیوه هایی که باعث جلب احترام دیگران می شود

–         نشان دادن احساس قدرت و شایستگی

·        رفتارهای آرمانی

این شاخص شامل موارد زیر است :

–         صحبت کردن در مورد مهمترین ارزش ها و باورها

–         تصریح در اهمیت داشتن یک احساس قوی نسبت به هدف

–         توجه به نتایج معنوی و اخلاقی تصمیمات

–         تأکید بر اهمیت داشتن حس همکاری در مأموریت ها

·        ترغیب ذهنی

این شاخص شامل موارد ذیل است :

–         بررسی دقیق پیشنهاد ها

–         جستجوی چشم اندازهای مختلف به هنگام حل مسائل

–         وادار کردن دیگران به نگریستن به مسائل از زوایای مختلف

–         تشویق به کارگیری نگرش جدید و تفکر غیر سیستمی برای پرداختن به مسائل

·        انگیزش الهام بخش

 این شاخص شامل موارد ذیل است :

–         صحبت خوش بینانه درباره آینده

–         صحبت همراه با جدیت و شوق درباره کارهایی که باید در آینده انجام شود

–         تأکید بر اهمیت آینده نگری

–         القای حس امید نسبت به دستیابی به اهداف

·        ملاحظات فردی

این شاخص شامل موارد ذیل است :

–         کمک به برآورده کردن استعدادهای بالقوه زیردستان

–         صرف وقت برای راهنمایی و آموزش

–         رفتار کردن با دیگران به عنوان اشخاص و نه صرفأ به عنوان اعضای گروه

–         توسعه فردیت و تسهیل رشد افراد

ب)شاخص های رهبری تبادلی شامل :

·        پاداش های مشروط

این شاخص شامل موارد ذیل است :

–         کمک کردن به زیردستان متناسب با تلاش آن ها

–         مشخص کردن افرادی که برای رسیدن به اهداف برجسته شایسته می باشند

–         تعیین منافع دریافتی افراد بعد از تحقق اهداف

–         بیان احساس رضایت از زیردستان تنها پس از تحقق اهداف توسط آن ها

·        مدیریت بر مبنای استثناء فعال

این شاخص شامل موارد ذیل است :

–  تمرکز صرف بر رسیدگی به اشتباهات، انتقادات، شکایت ها، انحراف از معیارها و شکست ها

–         بررسی و پیگیری منشأ تمام اشتباهات

–         درس گرفتن از اشتباهات در جهت دستیابی به استاندارها

·        مدیریت بر مبنای استثناء منفعل

این شاخص مشتمل بر موارد زیر است :

–         دخالت پس از به اشتباه کشیده شدن مسائل

–         اعتقاد راسخ به این امر که “سری را که درد نمی کند دستمال نمی بندند”

–         دخالت در امور صرفاً در موارد بحرانی

ج) شاخص های رهبری عدم مداخله گر شامل :

–         اجتناب از دخالت در مسائل مهم

–         عدم حضور در هنگام نیاز

–         اجتناب از تصمیم گیری

–         طفره رفتن از پاسخ با سؤالات مهم و جدی  

دسته بندی این شاخص ها در قالب گویه های مندرج در جدول1-3 می باشد.

2-8-3 پرسشنامه مربوط به متغییر مدیریت دانش

در این پژوهش به منظور سنجش وضعیت متغییر مدیریت دانش از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید، که البته در طراحی این پرسشنامه از پرسشنامه ای استاندارد که به [6]KMATمشهور است، استفاده شد. KMAT یا ابزار ارزیابی مدیریت دانش، به منظور ارزیابی اولیه و در عین حال سطح بالای سازمان ها  از مطلوبیت مدیریت کردن دانش در آن ها طراحی شده است. تکمیل KMAT می تواند به سازمان کمک کند نواحی را که نیاز به توجه بیشتر دارد، و از سوی دیگر رویه هایی را که در آن ها خوب عمل کرده بهتر بشناسد. این ابزار چهار عامل؛ رهبری، فرهنگ، فناوری و سنجش یا اندازه گیری عملکرد مدیریت دانش، را پیشنهاد می کند که می تواند به منظور پرورش و توسعه دانش سازمانی از طریق فرآیند مدیریت دانش به کار روند. این فرآیند شامل گام هایی است که سازمان جهت شناسایی اطلاعات مورد نیاز خود و چگونگی طریقی که این اطلاعات را در سطح سازمان جمع آوری، تطبیق و منتقل می کند بر می دارد. KMAT یا ابزار اندازه گیری مدیریت دانش توسط مرکز بهره وری و کیفیت آمریکاAPQC) )[7] و آرتور آندرسن[8] در سال 1995 برای کمک به سازمان ها در جهت ارزیابی فرصت ها و نقاط قوت شان در مورد مدیریت دانش توسعه داده شده است. با توجه به اینکه در این تحقیق بعد رهبری مدیریت دانش مورد توجه و بررسی قرار داده شده است، لذا با استفاده از گویه های مربوط به این بعد در پرسشنامه KMAT و انجام مطالعات دقیق تر در زمینه ی این بعد پرسشنامه ای مشتمل بر 20 گویه مبتنی بر شاخص های مدل سنگ بنای مدیریت دانش طراحی گردید که سؤالات آن بر اساس طیف لیکرت می باشند. جزئیات تقسیم بندی گویه ها به شرح جدول 7-3 می باشد.

1-2-8-3 پایایی پرسشنامه مدیریت دانش

پایایی این پرسشنامه ابتدا از طریق آزمون آلفای کرونباخ[9] سنجیده شد. در سنجش پایایی گویه ها از طریق آزمون آلفای کرونباخ، همسانی درونی یا ثبات درونی گویه ها سنجیده می شود. ضریب آلفا بین 0 تا 1 در نوسان است. هرچه آلفا بیشتر باشد پایایی مقیاس بیشتر خواهد بود. البته در بیشتر تحقیقات مربوط به علوم اجتماعی، که هدف پژوهشگر بررسی میزان همبستگی دو متغییر است، آلفای بالاتر از 7/0 مطلوب و قابل قبول است( غیاثوند ،1390).

 چنانکه جدول 1-3 نشان می دهد، ضریب آلفای کرونباخ معادل956/0 می باشد می توان بیان نمود که این پرسشنامه از پایایی بالا و قابل قبولی برخوردار است.

 

جدول 1-3: نتیجه آزمون آلفای کرونباخ گویه های مدیریت دانش

 

 

ضریب آلفا

956/0

تعداد گویه ها

20

 

 

علاوه بر آن برای اطمینان بیشتر در مورد پایایی ابزار گردآوری اطلاعات، علاوه بر محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، از روش دو نیم سازی[10] نیز استفاده شد. در این روش ابزار اندازه گیری در بین نمونه، مورد آزمون قرار می گیرد؛ سپس به دو نیمه تقسیم می شود و ضریب همبستگی دو نیمه محاسبه می شود(غیاثوند،1390).

بر این اساس مطابق جدول 2-3 ضریب همبستگی بین دو نیمه 861/0 بوده است که نشان دهنده ی پایایی قابل قبول پرسشنامه طراحی شده است. از طرفی ضریب قابلیت اعتماد کل آزمون که از روش اسپیرمن براون معادل 925/0 بدست آمده نیز مؤید پایایی بسیار خوب این پرسشنامه می باشد.

 

جدول 2-3: نتیجه آزمون دو نیم سازی گویه های مدیریت دانش

 

 

 

آلفای کرونباخ نیمه اول

923/0

آلفای کرونباخ نیمه اول

919/0

همبستگی بین دو نیمه

861/0

ضریب اسپیرمن براون

925/0

 

 

2-2-8-3 روایی (اعتبار) پرسشنامه مدیریت دانش

برای سنجش اعتبار محتوایی[11] که بیانگر آن است که معرف ها تا چه اندازه وجوه مختلف یک مفهوم را می سنجند، از نظر چند تن از استادان و صاحب نظران استفاده گردید و به منظور سنجش اعتبار سازه[12] که به میزان ارتباط معرف ها با جنبه ها و انتظارات نظری و ابعاد مرتبط با آن در تحقیق اشاره دارد، از تحلیل عاملی بهره گرفته شد. همچنین روایی همگرای[13] آن با استفاده از نرم افزار PLS[14] سنجیده شد که معادل 8434/0 و در سطح مطلوب و قابل قبولی ارزیابی گردید.

3-8-3 پایایی کلی پرسشنامه

 مطابق جدول 3-3 نتیجه ی آزمون پایایی کل پرسشنامه (پرسشنامه رهبری و پرسشنامه مدیریت دانش) نشانده ی ضریب آلفای کرونباخ (945/0 (Alpha=است، این ضریب بیانگر این امر است که به طور کلی گویه های پرسشنامه از پایایی بالا و قابل قبولی برخوردارند.

 

جدول3-3: نتیجه آزمون آلفای کرونباخ گویه های پرسشنامه

 

 

 

ضریب الفا

945/0

تعداد گویه ها

56

 

علاوه بر این مقدار پایایی هر یک از ابعاد پرسشنامه به طور مجزا از طریق نرم افزار pls سنجیده شد. بدین منظور مقدار آلفای کرونباخ و ضریب پایایی مرکب هر یک از ابعاد به صورت جداگانه سنجیده شد.

 مطابق جدول 4-3 مقدار آلفای کرونباخ مربوط به ابعاد رهبری تحول آفرین و تبادلی به ترتیب 9278/0و 692/0 بدست آمده است که نشانگر پایایی بسیار بالا و قابل اطمینان است، همچنین در مورد مدیریت دانش نیز مقدار ضریب آلفای کرونباخ برابر با 9535/0 محاسبه گردیده است، که در سطح مطلوبی می باشد. از آنجا که آلفای کرونباخ برای سنجش انسجام درونی شاخص های هر بعد به کار می رود، حداقل به دو شاخص در هر بعد نیاز داریم تا بتوانیم آن را محاسبه کنیم. بنابراین آلفای کرونباخ برای رهبری عدم مداخله گر که یک شاخص دارد، کاربردی ندارد.

 

جدول 4-3: آلفای کرونباخ مربوط به متغییرهای مکنون مدل

 

 

آلفای کرونباخ

ابعاد

9278/0

رهبری تحول آفرین

692/0

رهبری تبادلی

1

رهبری عدم مداخله گر

9535/0

مدیریت دانش

 

 

مقدار ضریب پایایی مرکب[15]، عامل دیگری است در ارزیابی قابلیت اطمینان سازگاری درونی مدل قابل استفاده است. مقدار این ضریب نیز، از 0 تا 1 متغییر است که مقادیر بالاتر از 7/0 پذیرفته شده بوده و مقادیر کمتر از 6/0 نامطلوب ارزیابی می گردد، که این ضریب برای رهبری تحول آفرین 9453/0، رهبری تبادلی 8635/0 و مدیریت دانش 9642/0 محاسبه گردیده است. مقدار پایای مرکب برای متغییرهای مکنون با یک شاخص؛ مانند رهبری عدم مداخله گر برابر با 1 است. مقادیر مربوط به این ضریب به طور خلاصه در جدول 5-3 ارائه شده است.

 

جدول5-3: ضریب پایایی مرکب مربوط به متغییرهای مکنون مدل

 

 

 

CR

ابعاد

9453/0

رهبری تحول آفرین

8635/0

رهبری تبادلی

9642/0

مدیریت دانش

 

 

4-8-3 روایی کلی پرسشنامه

به منظور بررسی روایی کل پرسشنامه از روایی همگرا[16] استفاده شد. روایی همگرا به این معناست که مجموعه شاخص ها، سازه اصلی را تبیین می کنند. به منظور ارزیابی روایی همگرا در نرم افزار SmartPLS از متوسط واریانس استخراج شده ( [17]AVE) استفاده می شود. مقدار این ضریب نیز از 0 تا 1 متغییر است که مقادیر بالاتر از 5/0 پذیرفته شده است. حداقل AVE معادل 5/0 بیانگر اعتبار همگرای کافی است، به این معنی که یک متغییر مکنون می تواند به طور میانگین بیش از نیمی از پراکندگی شاخص هایش را تبیین کند.

 

جدول6-3: ضریب روایی همگرا مربوط به متغییرهای مکنون مدل

 

 

AVE

ابعاد

7758/0

رهبری تحول آفرین

7603/0

رهبری تبادلی

1

رهبری عدم مداخله گر

8434/0

مدیریت دانش

 

 

همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود، مقدار AVE برای متغییرهای مکنون مدل بالاتر از 5/0 است. برای متغییر مکنونی که با یک شاخص سنجیده می شود مقدار  AVE برابر با 1 است. بنابراین می توان گفت که روایی همگرای متغییرهای پرسشنامه در سطح مطلوبی قرار دارد.

[1] Multifactor Leaership Questionnaire

[2] Bass & Avolio

[3] Multifactor Leaership Questionnaire

[4]Bass & Avolio

[5] Barnard Bass

[6] Knowledge Management Assessment Tool

[7]American Productivity & Quality Center

[8] Arthur Andersen

[9] Cronbach s alpha

[10] Split-half

[11] Content Validity

 

[12] Construct validity

[13] Convergent Validity

[14] Partial Least Squares

[15] Composite Reliability(CR)

[16] Convergent Validity

[17] Average Variance Extracted

 

 

  • دانلود پاورپوینت درس تقارن مرکزی ریاضی پایه پنجم

    دانلود پاورپوینت درس تقارن مرکزی ریاضی پایه پنجم دانلود پاورپوینت درس تقارن مرکزی ریاضی پایه پنجم پاورپوینت تقارن درس مرکزی ریاضی پایه پنجم دانلود پاورپوینت تقارن مرکزی ریاضی دانلود پاورپوینت درس تقارن مرکزی پایه پنجم رفتن به سايت اصلي دانلود…

  • پاورپوینت آشنایی با کاربرد قوانین مکانیک و حرکت در فیزیک پزشکی

    پاورپوینت آشنایی با کاربرد قوانین مکانیک و حرکت در فیزیک پزشکی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آشنایی با کاربرد قوانین مکانیک و حرکت در فیزیک پزشکی جهت رشته پزشکی در قالب 29 اسلايد و با فرمت ppt به صورت…

  • بررسی اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه

    بررسی اعتبار بیع با ثمن شناور در فقه ثمن شناور بیع با ثمن شناور مکانیزم تعیین ثمن پایان نامه بیع با ثمن شناور ارزش و کارکرد شناور بودن ثمن بررسی صحت بیع با ثمن شناور در فقه بررسی فقهی اعتبار…

  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل های استرس

    مبانی نظری و پیشینه تحقیق مدل های استرس کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه مدل های استرس مبانی نظری مدل های استرس پیشینه تحقیق مدل های استرس پیشینه داخلی مدل های استرس پیشینه خارجی مدل های استرس پیشینه پژوهش…

  • پرسشنامه سنجش نگرش جنسی با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه سنجش نگرش جنسی با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : مقیاس نگرش جنسی پرسشنامه نگرش جنسیتی پرسشنامه نگرش به نقش جنسیتی پرسشنامه مقیاس سنجش نگرش جنسی پرسشنامه سنجش نگرش جنسی کتایون پرسشنامه سنجش نگرش جنسی 16 سوالی…

  • پرسشنامه انگیزش شغلی جونز و فيفر با نمره گذاری، روایی و پایایی

    پرسشنامه انگیزش شغلی جونز و فيفر با نمره گذاری، روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه تئوري انگيزش پرسشنامه انگيزش شغلي پرسشنامه انگيزش شغلي جونز و فيفر پرسشنامه استاندارد انگيزش شغلي دانلود پرسشنامه انگيزش شغلي جونز و فيفر پرسشنامه سلسله…

  • ضمانت اجرای قرارداد اختیار معامله

    ضمانت اجرای قرارداد اختیار معامله پایان نامه قرارداد اختیار معامله تعریف قرارداد اختیار معامله قرارداد اختیار معامله چیست؟ مفهوم قرارداد اختیار معامله اجرای قرارداد اختیار معامله ضمانت اجرای قرارداد اختیار معامله در بازار بورس رفتن به سایت اصلی اجرای مفاد هر…

  • پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی

    پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی پاورپوینت برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی تحقیق برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی مقاله برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی رابطه برنامه ریزی استراتژیک و برنامه ریزی منابع انسانی تعریف برنامه…

  • دانلود تحقیق جایگاه برق در رسانه ها با فرمت ورد

    دانلود تحقیق جایگاه برق در رسانه ها با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی جایگاه برق در رسانه ها با فرمت docx در قالب 12 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش…

  • پاورپوینت فصل چهارم درس اقتصاد تعلیم و تربیت با موضوع آموزش و پرورش مصرف یا سرمایه گذاری

    پاورپوینت فصل چهارم درس اقتصاد تعلیم و تربیت با موضوع آموزش و پرورش مصرف یا سرمایه گذاری رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت فصل چهارم درس اقتصاد تعلیم و تربیت با موضوع آموزش و پرورش مصرف یا سرمایه گذاری جهت…

  • پاورپوینت معرفی انواع بسته بندی گوشت و مواد مصرفی آن

    پاورپوینت معرفی انواع بسته بندی گوشت و مواد مصرفی آن پاورپوینت بسته بندی گوشت دانلود پاورپوینت بسته بندی گوشت پاورپوینت درباره بسته بندی گوشت رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت معرفی انواع بسته بندی گوشت و مواد مصرفی آن جهت…

  • پاورپوینت توصيه های كوچک برای مقابله سازگارانه با استرس (بالا بردن توان عمومی مقابله)

    پاورپوینت توصيه های كوچک برای مقابله سازگارانه با استرس (بالا بردن توان عمومی مقابله) رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت توصيه های كوچک برای مقابله سازگارانه با استرس (بالا بردن توان عمومی مقابله) جهت رشته روانشناسی در قالب 23 اسلاید…

  • دانلود پرسشنامه استاندارد سنجش و ارزیابی هوش اخلاقی لنیک و کیل

    دانلود پرسشنامه استاندارد سنجش و ارزیابی هوش اخلاقی لنیک و کیل رفتن به سايت اصلي پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل در سال (2005)   پرسشنامه هوش اخلاقی لنیک و کیل در سال (2005) در ده بعد و شامل 40…

  • رسیدگی به رای داور در موارد بطلان و زوال آن

    رسیدگی به رای داور در موارد بطلان و زوال آن بطلان رأی داوری بطلان رأی داوری در حقوق ایران پایان نامه رسیدگی به رای داور در موارد بطلان ابطلال رای داوری پایان نامه ابطلال رای داوری رسیدگی به رای داور…

  • تبیین و تفسیر معرفت شناسی و نظریات صدرا در باب معرفت شناسی

    تبیین و تفسیر معرفت شناسی و نظریات صدرا در باب معرفت شناسی تبیین و تفسیر معرفت شناسی پایان نامه معرفت شناسی نظریات صدرا در باب معرفت شناسی مطلق معرفت شناسی از دیدگاه ملاصدرا معرفت شناسی در جهان غرب اهمیت معرفت…

  • دانلود تحقیق نقش دولت در ایجاد سرمایه اجتماعی با فرمت ورد

    دانلود تحقیق نقش دولت در ایجاد سرمایه اجتماعی با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی نقش دولت در ایجاد سرمایه اجتماعی با فرمت docx در قالب 15 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با…

  • پاورپوینت آموزشی مسمومیت ها و آنتی دوت ها

    پاورپوینت آموزشی مسمومیت ها و آنتی دوت ها رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزشی مسمومیت ها و آنتی دوت ها جهت رشته پیراپزشکی در قالب 70 اسلاید و با فرمت pptx به صورت کامل و جامع و با قابلیت…

  • پدیده سلامت و فساد اداری در سازمانها و بررسی نظریه ها و روش های سنجش سلامت و فساد اداری

    پدیده سلامت و فساد اداری در سازمانها و بررسی نظریه ها و روش های سنجش سلامت و فساد اداری نظریه فساد اداری نظریات فساد اداری نظریه های فساد اداری مبانی نظری فساد اداری نظریه های فساد و سلامت اداری نظریه های…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عزت نفس

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش عزت نفس مبانی نظری عزت نفس دانلود مبانی نظری عزت نفس پیشینه عزت نفس پیشینه تحقیق عزت نفس ادبیات نظری عزت نفس فصل دوم پایان نامه عزت نفس مبانی نظری و پیشینه تحقیق عزت نفس…

  • پاورپوينت سیستم اسکادا و کاربرد آن

    پاورپوينت سیستم اسکادا و کاربرد آن سیستم اسکادا سیستم های کنترل فناوری جمع آوری اطلاعات کاربردهای سیستم اسکادا پاورپوینت سیستم اسکادا پاورپوینت سیستم اسکادا و کاربرد آن دانلود پاورپوینت سیستم اسکادا و کاربرد آن رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوينت…

  • پاورپوینت آموزشی مخصوص کودکان با موضوع مکان های الهی

    پاورپوینت آموزشی مخصوص کودکان با موضوع مکان های الهی پاورپوینت کودکان با موضوع مکان های الهی دانلود پاورپوینت کودکان با موضوع مکان های الهی پاورپوینت درباره کودکان با موضوع مکان های الهی رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت آموزشی مخصوص…

  • پاورپوینت ساختار و متابولیسم چربی در فعالیت های ورزشی (ویژه ارائه کلاسی درس فیزیولوژی ورزشی)

    پاورپوینت ساختار و متابولیسم چربی در فعالیت های ورزشی (ویژه ارائه کلاسی درس فیزیولوژی ورزشی) کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت ساختار و متابولیسم چربی در فعالیت های ورزشی پاورپوینت ساختار و متابولیسم چربی در فعالیت های ورزشی چربی لیپید نقش…

  • نقاط جوش و مراحل بازرسی جوش

    نقاط جوش و مراحل بازرسی جوش اعوجاج نقاط جوش جوشكاری بازرسی جوش آسیب پذیرى لرزه ای ساختمانها رفتن به سایت اصلی نقاط جوش و مراحل بازرسی جوش   مقدمه با وجود تجربه تلفات و خسارات سنگین زلزله هاى اخیر مانند…

  • پاورپوینت استفاده از هوش عاطفی در محيط کار

    پاورپوینت استفاده از هوش عاطفی در محيط کار پاورپوینت استفاده از هوش عاطفی در محيط کار هوش عاطفی چيست فرآيند عاطفی و هوش عاطفی چرا هوش عاطفی مهم است مقايسه IQ و EQ تاثير هوش عاطفی بر کودکان مراحل هوش…

  • جرم انگاری، شیوه ها،اهداف، مراحل و آثار زیان ناشی از جرم پولشویی

    جرم انگاری، شیوه ها،اهداف، مراحل و آثار زیان ناشی از جرم پولشویی کلمات کلیدی : جرم انگاری جرم پولشویی شیوه های جرم پولشویی اهداف جرم پولشویی مراحل جرم پولشویی پولشویی در حقوق ایران پولشویی در حقوق ایران پایان نامه کامل…

  • دانلود تحقیق شخصیت و تیپ های شخصیتی با فرمت ورد

    دانلود تحقیق شخصیت و تیپ های شخصیتی با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی شخصیت و تیپ های شخصیتی با فرمت docx در قالب 31 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش…

  • افزایش كارایی پرس و جوهای پایگاه داده تحلیلی با نگاشت مكعب مفهومی به فضای دوبعدی

    افزایش كارایی پرس و جوهای پایگاه داده تحلیلی با نگاشت مكعب مفهومی به فضای دوبعدی مکعب داده پایگاه داده تحلیلی پردازش تحلیلی برخط مدل داده‌ی چند بعدی افزایش كارایی پرس و جوهای پایگاه داده تحلیلی نگاشت مكعب مفهومی به فضای…

  • پاورپوینت درس و کتاب اصول حسابداری 1 پیام نور

    پاورپوینت درس و کتاب اصول حسابداری 1 پیام نور رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت کتاب اصول حسابداری جهت رشته حسابداری 1 پیام نور در قالب 439 اسلاید و با فرمت pptx بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش…

  • دانلود تحقیق شکایت با فرمت ورد

    دانلود تحقیق شکایت با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی شکایت با فرمت docx در قالب 18 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد     فهرست مطالب شکایت مقدمه…

  • دانلود تحقيق در مورد بازخورد docx

    دانلود تحقيق در مورد بازخورد docx رفتن به سايت اصلي هدف از اين تحقيق بررسي بازخورد  با فرمت docx در قالب 58 صفحه ورد word بصورت کامل و جامع و با قابليت ويرايش مي باشد.       بازخورد  در هرنظام آموزشی…

  • مبانی نظری وقف در نظام آموزشی

    مبانی نظری وقف در نظام آموزشی مبانی نظری وقف در نظام آموزشی دانلود مبانی نظری وقف در نظام آموزشی پیشینه تحقیق وقف در نظام آموزشی ادبیات نظری وقف در نظام آموزشی فصل دوم پایان نامه وقف در نظام آموزشی مبانی…

  • دانلود تحقیق توانمند سازی با فرمت ورد

    دانلود تحقیق توانمند سازی با فرمت ورد رفتن به سايت اصلي هدف از این تحقیق بررسی توانمند سازی با فرمت docx در قالب 92 صفحه ورد بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش می باشد     فهرست مطالب…

  • دانلود پاورپوینت مهارت های زندگی

    دانلود پاورپوینت مهارت های زندگی پاورپوینت مهارت های زندگی موفق دانلود پاورپوینت مهارت های زندگی پاورپوینت آموزش مهارت های زندگی پاورپوینت درباره مهارت های زندگی پاورپوینت مهارت های ده گانه زندگی ppt مهارت های زندگی رفتن به سايت اصلي دانلود…

  • طبقه بندی هزینه ها و فعالیتها در سیستم ABC و بررسی ساختار داخلی دانشگاهها جهت اجرا هزینه یابی آموزش

    طبقه بندی هزینه ها و فعالیتها در سیستم ABC و بررسی ساختار داخلی دانشگاهها جهت اجرا هزینه یابی آموزش هزینه یابی بر مبنای فعالیت محاسبه بهای تمام شده آموزش سلسله مراتب فعالیتها در سیستم ABC سلسله مراتب هزینه ها در…

  • دانلود پاورپوینت تحلیل پایانه مسافربری جنوب تهران

    دانلود پاورپوینت تحلیل پایانه مسافربری جنوب تهران رفتن به سايت اصلي دانلود پاورپوینت تحلیل پایانه مسافربری جنوب تهران جهت رشته عمومی در 25 اسلاید و با فرمت pptx  بصورت کامل و جامع و با قابلیت ویرایش       پايانه…